Pages

Saturday, 15 October 2011

Belia Pemacu Kemajuan Negara

Bismillahirrahmanirrahim ..
Hadirin & hadirat , tuan-tuan & puan-puan yang dikasihi sekalian.

Sekalung apresiasi saya hulurkan buat pengerusi majlis, kombinasi intelektual bervisi &
dif-dif kehormat yang disanjungi..
Hha :D
Dah berpidato pulak aku. Lagipun, pertama kali join pertandingan berpidato yang dianjurkan oleh Belia,
still terasa lagi kepanasan, kehangatan yang dirasai bila ada di depan audiens.
Maaf-maaf ,  blog ini bukan secara rasminya pemilik sebenar
iaitu Raihah Nadhira Abdel-Fattah /http://raihahnadhira.blogspot.com
tapi khas di 'create' untuk  'goverment site.'
harap maklum.

Di sini saya akan melampirkan beberapa maksud,takrifan atau definisi terhadap logo rakan muda.

8 Gaya Hidup



Rakan Muda Waja Diri



Jatidiri, Bertanggungjawab, Berdisiplin dan Berpendirian teguh adalah elemen utama bagi membebaskan diri dan minda daripada pengaruh negatif dan ianya pasti akan menjamin keperibadian mulia generasi muda. Melalui aktiviti yang memberikan remaja peluang, kesedaran dan pembangunan kemahiran mempertahankan diri dapat memupuk sifat yakin remaja dan bersemangat dalam mengharungi cabaran hidup.

RAKAN JIRAN MUDA



Dalam menangani masalah sosial, program ini dapat membantu masyarakat berbilang kaum mencari dan mengatasi masalah yang sedia ada dan akan datang melalui pemantapan intergrasi kaum diantara golongan muda dan masyarakat. Program yang berbentuk kemasyrakatan dan pergaulan yang ceria dan sihat disemua peringkat akan mewujudkan.

RAKAN CINTA ALAM


Khazanah alam yang dipenuhi Flora, Fauna, Haiwan, Sejarah dan berbagai lagi keindahan yang tidak ternilai akan lebih terpelihara keunikannya. Melalui program dan aktiviti penerokaan serta pendedahan mengenai kepentingan penjagaan alam dapat mewujudkan individu yang lebih sihat dan berilmu serta menghargai setiap perkara disekeliling mereka.
 

RAKAN WIRAUSAHA

Ahli Korporat dan Ahli perniagaan generasi muda akan dilatih dan dilahirkan melalui program keusahawanan yang dibimbing oleh tenaga pakar dalam bidang perniagaan. Teknik keusahawanan serta bantuan yang disediakan akan dapat mewujudkan satu sistem ekonomi Negara yang lebih maju dan berdayasaing didalam semua bidang diperingkat nasional dan global


RAKAN KECERGASAN
(Termasuk Sukan Dan Rekreasi)


3 komponen utama aktiviti ini adalah Sukan, Rekreasi dan meningkatkan kecergasan ketahap maksima menjadi asas bagi membina minda, fizikal dan peribadi yang mantap bagi mewujudkan remaja yang berkualiti, menarik, sihat dan berdisiplin.


RAKAN SENI BUDAYA




Bakat kreatif, inovatif dan kemahiran semulajadi yang ada dalam diri remaja adalah komponen bagi mewujudkan saintis dan perekacipta muda. Melalui program dan aktiviti serta bimbingan dari tenaga pakar, program ini pastinya akan dapat melahirkan tenaga muda yang mahir, berdaya cipta, moden dan sebagai penyedia tenaga pakar masa hadapan dalam industri teknologi canggih, moden dan mapu berdaya saing di peringkat global.
 

RAKAN REMAJA SIBER
 
Bakat berharga yang ada dalam diri setiap remaja tidak harus dipersiakan. Melalui program ini, minat dan bakat-bakat remaja akan dikenalpasti, dilatih, dibimbing oleh tenaga pakar. Tunjuk ajar serta aktiviti-aktiviti yang dirancang pastinya bakal mewujudkan bakat-bakat muda berpotensi tinggi disamping bagi memantapkan lagi nilai-nilai diri dan peribadi diri remaja yang menyertainya.

RAKAN INOVASI



Saluran internet memainkan peranan sebagai saluran untuk berkomunikasi dan berhubung dengan golongan remaja. Berfungsi sebagai sat platform siber dimana pihak Kementerian dapat berkomunikasi serta mengumpul maklumat dari golongan remaja berkaitan isu-isu semasa. Sertai aktiviti ini dengan melayari portal siber www.2-u.com.my atau Kelab Komputer Sekolah dan juga Pusat Siber Rakan Muda di semua kompleks Rakan Muda


for more information :
 http://www.2-u.com.my

0 comments:

Post a Comment